ВЕСНЯНИХ СПОМИНІВ БИСТРІНЬ
Бабуся Параска в той день, мабуть, гостей не чекала. Але коли донька з повними відрами води - від криниці несла - зустрілася з нами, провела до будинку і сказала: «Мамо, а ці люди приїхали до Вас», то Параска Юріївна відповіла: «Я гостям завжди рада». І запросила до кімнати.
Ще в сільській раді тамтешній голова Микола Пельцер заочно представив нам бабуню: «З цією жінкою - не про-, махнетеся, зустрівшись - во¬на стільки всього ще не забула, що й молоді можуть позаздрити її пам’яті. Не чужа вона на цьому святі життя...»
Ще в сільській раді тамтешній голова Микола Пельцер заочно представив нам бабуню: «З цією жінкою - не про-, махнетеся, зустрівшись - во¬на стільки всього ще не забула, що й молоді можуть позаздрити її пам’яті. Не чужа вона на цьому святі життя...»

Як то далеко втекло з роками. А пам’ять береже у своїх завивинках майже все... Ворвулинці колись були надзвичайно патріотичним селом, а молодь згуртована й освічена. У вільний від роботи час не ходили до корчми, а на вистави, до читальні, і співали. На різних толоках у зимові вечори, під час роботи хтось читав книжку. Влітку проводилися фестини, на яких звучали стрілецькі і козацькі пісні. Все це виховувало молодь. А керувала цим процесом ОУН, що діяла під прикриттям «Просвіти». Дуже активно працювали Богдан Навізівський та Юрко Рудий, їх заарештували у 1939 році.
На той час найбільш освіченою людиною в селі був Богдан Навізівський. Освіту здобув за Польщі. За націоналістичні погляди його не приймали до університету і не давали відповідної роботи. Загинув у сталінському таборі в березні 1944 року.
Його коротке життя освітлювало молоді шлях до незалежності. Згодом заарештували Василя Совсуна, а потім Василя Безкоровайного, ув’язнили Степана Котузяка. Вдалося уникнути арешту Дмитрові Шпортаку, Миколі Круцяку та Юркові Рудому, за що поплатилися їхні сім’ї їх вивезли до Сибіру, звідки вони й не повернулися.
ОУН перейшла на нелегальне становище і почалася підготовка до збройної боротьби. У селі підпільну роботу очолив Юрко Рудий. Я була зв’язковою. Мені було тоді 16 років. Під час війни мене призначили у санітарний відділ, були поранені, треба було рятувати хлопців. Бої були і в Блищанці, і в Мишкові. Тож я, як могла, рятувала. А навчилась цієї справи на курсах у повітового лікаря Мандичевського. Там я пробула 3 тижні. За роки німецької окупації розкрилися організаторські здібності багатьох юнаків. Були створені самооборонні відділи, де хлопців навчали військової справи. У нашій околиці діяла група Бистрого. Це були патріоти з військовими знаннями, які гуртували у свої ряди молодь.
Трагічна доля судилася їм - багатьох знищено. Мою хату німці у війну спалили. Пригадую, як горіло село, наша вулиця. Я перебувала на нелегальному становищі. Батько-в тюрмі за ОУНівську діяльність відсидів. Звернулась до повітового керівництва по політичній частині П.Совсуна. Це був 1944 рік. Він запропонував іти з повинною в КДБ. Тоді мене оправдали. Але потім я не мала спокою аж до 1953 р.: постійно вимагали в мене інформацію. Я мовчала. Лише серце тьохкало, зате на душі не відлягала тривога за своїх друзів-ровесників, за односельців, які терпіли такі страждання і на рідній землі, і на чужині... А в цей час повернувся з фронту мій хлопець Дмитро Навізівський. І лише тоді мене залишили в спокої».
Від того, що було сказано і як саме вимовлено, я збагнула, що - власне - осмислення свого життя скрашує бабусі якусь частину буття на землі.
Параска Юріївна бачить його у своєму світі.
Адже в житейському морі стільки підводних і навіть підступних течій. Але вона говорила щиро, вже не боячись, що хтось підслухає, хтось донесе, куди треба. А перечекавши хвилину, знову повернулась до сумного. «Більше 70 хлопців наших загинуло за ідею, а скільки було виселено? А я не бачу тієї держави, за яку вистраждали люди. Я не знаю, що з нашим селом сталося. Була колись мудра, освічена, національно-свідома молодь. Тоді її багато було, бо в сім’ях виростало навіть по 12 дітей, жили дружно, допомагали один одному і збіжжям, і картоплею. Нині того немає, все опирається в гроші».
Якби час стояв на місці! Але Парасці Юріївні вже 86-й. Чоловік давно помер. І будучи на самоті, вона любить згадувати. Не треба нікуди поспішати, в ланку не звуть, а працювала жінка в ній довго і нелегко, від буряків, які висапувала, аж горба на спині нажила. А ще ж і вдома треба було поратись, дітей ростити. Все це матір згадує, і наче біль відчуває. Легкого життя не було. Найбільше пекло болюче відчуття тяжкої неправди у світі, од якої сільський люд наче маршовими колонами сходить і сходить у могилу.
...З полів напористо доносило весною. Вона зміцнювала селянські сили. Весна з полів котилася валками, тракторами, баскими кіньми. І так хотілося жити...
Довірливими очима бабуся пильно вдивлялася удалечінь і радо кивала головою.
«Ще одну новину хочу розповісти. Нещодавно у Вижниці, у видавництві «Черемош», вийшла книга нашого односельчанина Йосипа Котузяка «Розстріляне кохання» - вона про моє село Ворвулинці. Я така щаслива, що пережите нашими людьми автор об’єктивно і правдиво описав. У ній істинні факти, бо вони взяті з розповідей моїх односельчан. У книзі багато історичних моментів з того, що відбувалося в нашому краї, прізвища людей, які творили історію села, серед них родини Навізівських, Круцяків, Ольги Атаманюк Цап’як, Марії Лозової, Котузяк-Кияк, зв’язкової УПА Параски Гищук-Навізівської. Мені дуже відрадно, що я долучилася до цих спогадів, які лягли в основу книги. Вона просякнута патріотизмом, синівською любов’ю до України, ненавистю до її ворогів.
Зізнаюсь чесно, дуже висока ціна наших людей за незалежність України - життя віддані, долі покалічені, кров пролита. Все це я переживала також. Тому моя розповідь вам - це декілька крапель, що вишумовують у тихоплинній ріці спогадів моїх односельчан. А вона, ця річка, довгими зимовими вечорами шумить-вишумовує. Але, на жаль, лише в уяві завертає молодість. Шкода...”
Ольга ЛИЧУК